Olemme käytettävyyden asiantuntijoita, joten toteutamme ammattitaidolla erilaiset käytettävyystutkimukset. Olemme käyttäneet käytettävyystestausta paljon esimerkiksi verkkokauppojen käyttäjäystävällisyyden parantamiseen. Testaamalla tuotetta oikeilla käyttäjillä löydämme sen käyttöön liittyvät ongelmat ja teemme tuotteesta tehokkaamman juuri niissä toiminnoissa, joihin se on suunniteltu.
Verkkokaupalle käytettävyys on elinehto. Mikään ei ole asiakkaalle helpompaa kuin klikata itsensä kilpailijasi sivuille. Se vaatii van pari klikkausta. Siksi verkkokauppaan tai verkkosivuille saapuvasta potentiaalisesta asiakkaasta kannattaakin pitää hyvää huolta ja tarjota hänen etsimänsä tieto tai toiminto mahdollisimman helposti.
Usein sanotaan, että käyttäjäystävälliset sivut suunnitellaan jo pelkällä maalaisjärjellä. Tämä on väärä luulo ja siksi suurin osa Internetissä löytyvistä sivuista onkin käytettävyydeltään huonoja.
Ongelmana on se, että suunnittelija ja sivuston omistaja tuntevat sivuston ja sen aihepiirin liian hyvin. Suunnittelijan ja sivuilla vierailevan käyttäjän välinen tietämysero johtaa ongelmiin, jolloin käyttökokemus kärsii ja pahimmillaan käyttäjän tarpeet jäävät tyydyttämättä. Käytettävyysongelmia syntyy, kun suunnittelija ei ymmärrä käyttäjien osaamista, tietämystä tai tarpeita.
Ei hätää, ratkaisu on löytynyt: käyttäjiin tutustuminen
Tutustumalla tarkoin esimerkiksi verkkokauppasi asiakkaisiin, pystymme suunnittelemaan käyttäjäystävällisen verkkokaupan. Tutustuminen voi alkaa esimerkiksi haastatteluilla tai kyselyillä, ja päättyä käytettävyystestaukseen, jossa verkkokauppaa testataan ihan oikeilla käyttäjillä. Käytettävyystestissä testitilanne tallennetaan kuvaruutuvideoksi, jolloin testin analysointi pystytään suorittamaan hyvinkin tarkkaan. Näin kaupasta löydetään sellaiset ongelmat, jotka haittaavat myönteisen käyttökokemuksen syntymistä ja heikentävät kaupan tehokkuutta.
Esimerkki käytettävyystestauksesta
Toteutimme viiden käyttäjän nopean käytettävyystestauksen verkkokaupalle, jossa määritimme ensin verkkokaupan ja käytettävyystestauksen tavoitteet, minkä jälkeen teimme käyttäjäprofiilit. Seuraavaksi suunnittelimme testitehtävät ja hankimme verkkokaupan kohderyhmään kuuluvia testikäyttäjiä.
Testaus suoritettiin käyttäjien työpaikoilla kannettavan tietokoneen avulla. Testit tallennettiin kannettavalle kuvaruutuvideoina, joissa on mukana testihenkilöiden kommentit äänimuodossa sekä kuvaruudun tapahtumat.
Testien tuloksena saimme kasan verkkokaupan toimintaan liittyviä käytettävyysongelmia, jotka pystyimme korjaamaan testien jälkeen. Usein on suositeltavaa testata myös korjattu versio, mutta tässä tapauksessa uudelleentestausta ei suoritettu.
Kiinnostuitko?
Jos kiinnostuit ja haluat parantaa tuotteesi, oli se sitten mikä hyvänsä, käytettävyyttä, ota yhteyttä. Tulemme mielellämme kertomaan erilaisista mahdollisuuksista parantaa tuotteesi käyttäjäystävällisyyttä ja tehokkuutta.